Waarom we dit doen

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor CMI, zo zijn wij al vanaf ons eerste jaar in 2020 FSC® & PEFC gecertificeerd. Maar CMI wil verder gaan, omdat wij net zo'n goede wereld willen bieden aan de generaties na ons, we kunnen ook niet anders.
Het materiaalgebruik in de bouwsector is immers verantwoordelijk voor 11% van de totale wereldwijde CO2 uitstoot. Hiernaast is 40% van de totale afvalproductie in Nederland afkomstig van de bouwsector. En is de bouwsector verantwoordelijk voor 20% van het totale gewicht van het goederenvervoer in Nederland.

Minder CO2

In de afgelopen eeuwen sinds de industriële revolutie is de invloed van de mens op het klimaat snel groter geworden. Dit komt vooral door de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2. Broeikasgassen zorgen ervoor dat warmte wordt vastgehouden en daardoor stijgt de temperatuur op aarde. De toename van CO2 komt vooral door de verbranding van aardolie, aardgas en steenkool.

Normale diesel wordt geproduceerd van fossiele aardolie. HVO wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën of restafval zoals dierlijke vetten. Hierdoor zitten er geen producten van fossiele oorsprong meer in de brandstof, maar enkel hernieuwbare grondstoffen. Omdat het afgewerkte oliën betreft, zijn het afvalproducten die nu alsnog een tweede leven als brandstof kunnen krijgen. Hernieuwbaar & circulair!

Door met onze vrachtwagens over te schakelen naar HVO diesel kan de CO2 uitstoot met 90% gereduceerd worden gemeten van Well-to-Wheel. Gemeten van Tank-to-Wheel bedraagt deze besparing zelfs 100%! Hierdoor draagt het gebruik van HVO positief bij op het tegengaan van klimaatsverandering.

 

Afval reductie

In 2022 genereerden we in Nederland 163 kg restafval per hoofd van de bevolking. Om de hoeveelheid afval te verminderen is recycling een belangrijk instrument. Maar goed  kunnen recyclen begint bij het op de juiste manier scheiden van afval.

Bij CMI gaan wij onze afvalstromen verder diversificeren. Momenteel worden plastic, papier en restafval al los van elkaar ingezameld. Maar, op zeer korte termijn zullen wij ook hout & ijzer een apparte retourstroom te geven. 

Hiernaast werken wij samen met onze fabrikanten aan diverse initatieven waarmee rest materialen zoals snijafval of oude bouwmaterialen retour kunnen naar de fabrikant om ze hierna te recyclen tot nieuwe grondstoffen en bouwmaterialen.

Minder transportkilometers

Transport is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse business van CMI. Zonder transport zouden wij immers de bestelde afbouwbouwmaterialen niet op jouw project krijgen. 

Naast de CO2 reductie middels het overschakelen op de brandstof HVO zet CMI ook actief in op het reduceren van de transportkilometers. Onder andere door gebruik te maken van groupage transport. Hierbij worden zendingen van diverse bedrijven in 1 vrachtwagen geladen om gezamelijk naar een bepaalde regio te rijden.

Door op 'Alles accepteren' te klikken, stemt u ermee in dat we informatie over u mogen verzamelen voor verschillende doeleinden, waaronder: Functionaliteit, Statistieken en Marketing