Kilometerheffing vanaf 1 juli 2026: Wat betekent dit voor jouw bouwproject?

Vanaf 1 juli 2026 voert Nederland een kilometerheffing voor vrachtwagens in. Deze maatregel geldt voor alle vrachtwagens boven 3.500 kg en komt bovenop de huidige transportkosten. Voor de bouwsector – en dus ook voor jouw projecten – betekent dit extra kosten per rit. Hieronder lees je wat er verandert, waarom deze heffing wordt ingevoerd en wat dit concreet betekent voor projecten in de grootste steden.

Wat verandert er?

  • Heffing per kilometer op snelwegen en veel N-wegen (circa 3.000 km).
  • Alle vrachtwagens van groothandels en transporteurs vallen onder deze regeling.
  • Eurovignet verdwijnt, maar dat levert geen voordeel op voor jou als klant.
  • Kosten komen bovenop de huidige transporttarieven.

Hoeveel kost het?
Voor zware vrachtwagens (>32 ton) bedraagt het tarief ongeveer € 0,20 per kilometer.

Voorbeeldberekeningen vanaf Boven-Leeuwen

Let op: Dit zijn extra kosten bovenop de huidige transporttarieven. Voor grote projecten met veel leveringen kan dit oplopen tot honderden euro’s.


Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

  • Transportkosten stijgen door de verplichte heffing.
  • Projectbudgetten komen onder druk: vooral bij projecten met veel kleine leveringen.
  • Slim plannen wordt belangrijk: bundel leveringen om kosten te beperken.

Checklist: Hoe kun je je voorbereiden?
Bundel leveringen: minder ritten = minder heffing.
Neem de heffing mee in je offertes: zo voorkom je verrassingen.
Plan tijdig: voorkom spoedritten die extra kosten veroorzaken.

 
Waarom deze maatregel?
De overheid wil met deze heffing bijdragen aan onderhoud van wegen en verduurzaming van transport. Voor jou als klant betekent dit simpelweg: hogere kosten per kilometer.

Heb je vragen over dit nieuwsartikel?

Christiaan Vuurens

Christiaan Vuurens, Marketing en inkoop

Door op 'Alles accepteren' te klikken, stemt u ermee in dat we informatie over u mogen verzamelen voor verschillende doeleinden, waaronder: Functionaliteit, Statistieken en Marketing