Zero-emissie binnensteden vanaf 2025

Mag jouw bus de binnenstad straks nog in?

Vanaf 1 januari 2025 worden er in 30 steden zero-emissie zones ingesteld. Hierdoor mogen er alleen nog bestel- en vrachtwagen's de zone in als ze rijden op elektriciteit of waterstof, dus zonder enige uitstoot van CO2. Als jij wel eens in de binnenstad werk hebt, krijg je hier dus mee te maken.

Door de snelle invoering van de meeste zero-emissie zones, dienen ondernemers in korte tijd nog veel te regelen. Maar door deze forse verandering zullen er ook extra kosten ontstaan. Gelukkig is er een overgangsregeling! Sommige bestelbussen & vrachtwagens, welke rijden op benzine, (bio) diesel of LPG mogen nog iets langer de zone in, waardoor jij als ondernemer meer tijd hebt om je voor te bereiden. In onderstaande afbeelding kun je zien hoe lang je nog met welke emissieklasse van je bus de stad in mag.
Of klik hier voor de kentekencheck.

Wil je goederen ontvangen in de binnenstad, dan denken wij samen met jou graag na over een oplossing! Al onze vrachtwagens hebben minimaal Euro 6 dus de komende jaren kunnen wij jouw project binnen de zero-emissie zones gewoon voorzien van materialen. Ook zijn we op de achtergrond bezig met diverse initiatieven om ook in de toekomst jouw project te kunnen beleveren.

Maar, waar komen al die zero-emissie zones dan te liggen? Onderstaande kaart geeft weer binnen welke gemeenten de zero-emissie zones ingevoerd worden & per wanneer ze ingevoerd worden. De nummers staan voor de volgende steden: 

Ga jij de overstap naar een electrische bus maken? Dan zijn er diverse regelingen om de investering aantrekkelijker te maken! Zo krijg je als ondernemer tot wel € 5.000,- subsidie op de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelbus, je betaald geen wegenbelasting en er zijn diverse fiscale voordelen als je elektrisch gaat rijden. Hierdoor komen de totale kosten van een elektrische bestelbus en een bus die rijdt op brandstof, steeds dichter bij elkaar. 

De hoeveelheid subsidie die je ontvangt is afhankelijk van de catalogusprijs, de prijs excl. btw en de bpm & zonder de extra toegevoegde opties. Over dit bedrag ontvang je een subsidie van 10% met een maximum van € 5.000,-. Deze subsidie geldt voor de bedrijfswagens in de categorie N1 & N2. (N1: technisch toegestane maximummassa 3.500 kg & N2: technisch toegestane maximummassa 4.250 kg). Deze subsidie geldt ook voor financial lease maar, vraag wel eerst de subsidie aan voordat je een elektrische bedrijfsauto aangeschaft. Bij operational lease vraagt de leasemaatschappij de subsidie aan. Je leest meer over deze SEBA regeling op deze pagina van de RVO.

Rij je nu al elektrisch? Dan betaal je tot 2025 geen wegenbelasting & in 2025 betaal je slechts 25% wegenbelasting! Maar hiernaast zijn er nogmeer voordelen zoals:

  • MIA/Vamil
  • EIA
  • KIA

De Milieu-InvesteringsAftrek voor emissievrije bestelauto's & kleine vrachtauto's (elektrisch of middels waterstof aangedraven) zorgen ervoor dat je de kosten voor het voertuig, het aanpassen ervan en de laadpaal in mindering mag brengen op je winst. Lees hier meer over de MIA/Vamil

Wanneer je investeert in emissievrije voertuigen of andere duurzame oplossingen, mag je met de Energie-InvesteringsAfstrek nog een extra bedrag in mindering brengen op je winst. Deze regeling geldt alleen voor maatregelen die niet onder een ander fiscaal voordeel vallen. Lees hier meer over de EIA

Hiernaast bestaat nog de KleinschaligheidsInvesteringsAftrek voor duurzame investeringen. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken wanneer je zonnepanelen wilt plaatsten zodat je een elektrische bestelbus op kan laden met duurzame stroom. Lees hier meer over de KIA

Naast deze fiscale voordelen zijn er nog meer voordelen aan een elektrische bedrijfswagen. Door alle subsidies en fiscale voordelen komen de totale kosten van een elektrische bus en van een bus die rijdt op een traditionele brandstof zoals, benzine, diesel, biodiesel of LPG steeds dichter bij elkaar. 
Maar hiernaast zijn de elektrische bussen en vrachtwagens veel onderhoudsvriendelijker. Doordat er minder bewegende delen zijn en de versnellingsbak ontbreekt, is er veel minder slijtage waardoor onderdelen stuk gaan. Dit zou een verschil van circa 35% moeten zijn op onderhoudskosten.
Tevens heeft een elektrische bestelbus een veel hogere restwaarde dan een bus die rijdt op benzine, diesel, biodiesel of LPG. 
Doordat je je nieuwe bus gaat laden in plaats van tanken, veranderen hierin ook zaken. Zo zul je te maken krijgen met verschillende tarieven. Het snelladen onderweg zal bijvoorbeeld duurder zijn dan het opladen via zonnestroom op zaak. Toch zou je gemiddeld circa 25% moeten kunnen besparen op brandstofkosten.
Hiernaast zijn elektrische voertuigen natuurlijk enorm stil. Zeker wanneer je huidige bus op benzine, diesel, biodiesel of LPG rijdt, zul je een groot verschil gaan merken.
Als laatste mag je in de toekomst met rijbewijs B een zwaardere elektrische bestelbus besturen, tot 4.250 kg.

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo betaal je voor een elektrsiche bestelbus ongeveer € 10.000,- meer dan voor een bestlbus die rijdt op benzine, diesel, biodiesel of LPG. Door de huidige subsidies en fiscale voordelen kun je wel een flink bedrag terug krijgen. Maar houd ook rekening met een langere levertijd bij de aanschaf van een nieuwe elektrische bus. De actieradius, die wordt telkens beter maar gemiddeld rijdt je zo'n 250 km op een volle accu. Je zult je elektrische bus dus vaker moeten laden dan je vroeger je traditonele bus tankte. 

Heb je vragen over dit nieuwsartikel?

Christiaan Vuurens

Christiaan Vuurens, Marketing en inkoop

Door op 'Alles accepteren' te klikken, stemt u ermee in dat we informatie over u mogen verzamelen voor verschillende doeleinden, waaronder: Functionaliteit, Statistieken en Marketing